Monday, November 9, 2015

DILEMA SEORANG IBU - KERJA SENDIRI UNTUK ANAK




Ya Allah!!!
Rasa luluh hati ni bila terbaca status di Facebook daripada seorang kenalan Paidi.
Kenapa luluh sangat? 
Sebab setiap kali terfikir nak hantar anak-anak beliau ke kampung, hantar untuk nenek mereka jaga, setiap kali juga lah beliau menangis bercucuran air mata.
Macam mana perasaannya, hanya seorang ibu yang lebih mengetahui.

Bukan saja-saja beliau nak hantar anak ke kampung (Sabah), tapi disebabkan untuk bekerja, nak cari rezeki untuk bantu suami beliau.
Kalau nak bagi nenek diorang jaga pun dah tak boleh nak tahan, apatah lagi kalau nak hantar ke nursery.
Tak pernah terdetik di fikiran. 




Faham-faham saja lah zaman sekarang ni macam-macam yang berlaku kat pusat penjagaan ni. Lagipun diorang bukan lah jaga anak kita seorang je.
Kalau diorang jaga pun, tak sama dengan yang kita jaga sendiri tau. 
Tapi apa yang Paidi tengok di sekeliling, sebelum anak keluar lagi, dah planning awal-awal nak hantar anak ke nursery.
Macam ibu bapa sekarang dah tak ada rasa apa-apa pun, risau tentang kesihatan anak-anak, penjagaan anak, dan tumbesaran anak.
Seperti diorang fikir, sekadar beranak, sediakan susu, sediakan pampers, sediakan pakaian, dah cukup baik untuk anak-anak.

TIDAK!!!!!

Bagi Paidi, semua tu tak penting sebenarnya, tapi apa yang lagi penting, kita sebagai ibu bapa perlu ada masa yang lebih bersama anak kita. Tak kira anak yang kecil, ataupun yang remaja. 
Maksud masa yang lebih, MASA YANGA BERKUALITI.
Kalau kita ada masa yang lebih bersama anak kita, kita sendiri dapat lihat tumbesaran mereka macam mana. 
Kita dapat lihat bagaimana mereka belajar melangkah.
Itu merupakan detik-detik yang tak boleh dibeli di mana-mana supermarket tau.

 Memang zaman sekarang ni perlukan duit, dan ada ibu bapa yang ambil keputusan untuk sama-sama bekerja untuk dapat duit lebih. Kadang-kadang sampaikan tak sempat nak main dengan anak sebab pagi-pagi dah keluar sama-sama jam 6.30pagi, dan balik rumah dah sampai 8-9.00malam.
Bila masa nak main dengan anak kan kalau dah sama-sama penat.
Tengok-tengok anak dah sekolah dah.
FUHHH Jimat duit dah sebab tak perlu lagi hantar nursery.

Walaupun sama-sama bekerja, itu tak boleh dijadikan alasan untuk kita biarkan anak kita dalam jagaan orang lain. Sebab anak kita adalah anugerah Allah s.w.t dan merupakan tanggungjawab kita untuk menjaga 
dan membesarkan mereka. Bukan tanggungjawab nursery tau.

Sebab itu lah, semakin ramai dalam kalangan ibu muda yang nampak perkara ni, dan awal-awal lagi cari alternatif supaya dapat prevent daripada melakukan perkara yang sama pada anak mereka.
Ada yang belajar menjahit...
Ada yang belajar buat kek @ bakery
Ada yang belajar belajar macam-macam lagi lah....

Kerana kita di dalam dunia sekarang, tak boleh limitkan kemampuan kita hanya dengan gaji yang sememangnya takkan pernah cukup.
Kalau anak seorang biasanya perlukan RM500 sekurang-kurangnya dalam sebulan, 
Bayangkan kalau anak 2,3 orang???
Memang banyak yang diperlukan, tapi peluang untuk kita improve diri kita, improve income kita masih lagi terbuka luas.
Cuma pilihannya terletak pada tangan kita.



Macam mentor Paidi ni, Salleha Roslan, beliau dulu pun orang yang workaholic juga sebab nak bantu husband untuk cukupkan segala keperluan setiap bulan. Tapi walaupun beliau bekerja di syarikat oil & gas yang terkemuka di Malaysia, hanyalah sekadar cukup-cukup makan saja.
Pada saat tersebut, beliau tahu memang perlu cari jalan untuk ubah kehidupan.

Dan pada masa yang tepat, Allah s.w.t hantar seseorang (Mentor beliau, Salha Mohd Zain) untuk berkongsi peluang bisnes bersama Top Leaders Circle sebagai Premium beautiful Expert.

Dan beliau tak sia-siakan peluang yang ada.
Dan hasilnya, baru saja buat bisnes selama 3 tahun, segala hutang piutang dah dapat diselesaikan, 3 keping kad kredit dah settle habis, segala personal loan dah dijelaskan dan betapa beliau dapat buat saving keluarga, saving anak-anak sekaligus. Hanya dalam masa 3 tahun bisnes.



Cuba bayangkan kalau beliau tak ambil peluang tersebut, semestinya masih lagi berada di kerusi yang sama, di syarikat yang sama, yang beliau duduk pada 10 tahun yang lepas.
Anak-anak?
Memang takkan cukup masa dengan anak-anak kalau masih lagi berada di tempat yang sama.



Tapi sekarang, hanya dengan peluang yang datang sekali, terus beliau grab, untuk dapat kepuasan berbisnes dan masa yang lebih bersama keluarga, serta kebebasan kewangan yang tak dapat dibayangkan.
Sesungguhnya rezeki adalah daripada Allah s.w.t dan kita perlu bersyukur, tapi Allah s.w.t lebih suka kalau kita berusaha untuk dapatkan yang lebih baik.

Jadi jangan kita si-siakan sebarang peluang yang datang, untuk kita capai apa impian kita, apa matlamat kita pada masa hadapan.



Beliau merupakan mentor saya dalam bisnes, dan saya berharap dapat kongsikan peluang keemasan ni dengan lebih ramai orang, lebih-lebih lagi ibu muda di luar sana yang nakkan yang lebih baik untuk keluarga & anak-anak.
In Shaa Allah kalau beliau boleh, kita pun boleh buat sebab dalam bisnes ni, kita cuma Copy & Paste apa yang mentor- mentor buat.

Paidi Hasan
Retire Young
Be Own Boss with Own Time Table
0145002339


No comments:

Post a Comment