Tuesday, November 18, 2014

Far Infra-Red Rays (F.I.R)

Far Infra-Red Rays



Far Infra-Red Rays (FIR) merupakan kawasan dalam spektrum radiasi elektromagnet. FIR sering ditakrifkan sebagai sebarang radiasi dengan panjang gelombang 15 mikrometer (μm) untuk 1 mm (yang bersamaan dengan jarak sekitar 20 THz kepada 300 GHz), yang meletakkan sinaran infra-red jauh dalam CIE IR-B dan band IR-C . Sumber yang berbeza menggunakan sempadan yang berbeza untuk spektrum far infra-red; sebagai contoh, ahli-ahli astronomi kadang-kadang menentukan jauh inframerah sebagai panjang gelombang antara 25 μm dan 350 μm.

Cahaya yang boleh dilihat termasuk sinaran dengan panjang gelombang antara 400 nm dan 700 nm, yang bermaksud bahawa FIR mempunyai tenaga kurang daripada cahaya yang boleh dilihat.








Perubatan

Beberapa kajian telah mengkaji penggunaan sauna infra-red dalam rawatan masalah kesihatan kronik seperti tekanan darah tinggi, kegagalan jantung kongestif dan artritis reumatoid, dan mendapati beberapa bukti yang bermanfaat. Walau bagaimanapun, kajian yang lebih besar dan lebih khusus diperlukan untuk mengesahkan keputusan ini.

Bukti bahawa terapi sauna infra-red membuktikan bermanfaat untuk kegunaan klinikal terus meningkat setelah penyelidik mengkaji lebih mendalam. Kajian Perubatan Alternatif melaporkan bahawa "terapi sauna adalah satu rawatan yang berkesan dan tidak digunakan sepenuhnya untuk pelbagai masalah kardiovaskular." Penyelidikan seterusnya menyatakan bahawa "seseorang dengan Masalah Kegagalan Jantung kelas II, III atau IV boleh mengalami peningkatan dalam gejala yang berkaitan CHF  daripada hanya 15 minit pada suhu rendah sesi sauna far infrared, sebanyak 3-5 kali seminggu." Kajian juga membuat kesimpulan bahawa terapi sauna boleh meningkatkan tekanan darah pada pesakit.











sumber : Ensiklopedia




No comments:

Post a Comment